RO | EN
Frontispiciu Odeon

Despre Teatrul Odeon

Teatrul ODEON, unul dintre cele mai reprezentative teatre din București, a fost fondat în 1946, sub numele de Teatrul Muncitoresc CFR Giulești. Se află în locaţia actuală din centrul Bucureştiului din 1974. Sala Majestic este una dintre cele mai elegante săli de teatru din Bucureşti şi singura din Europa cu tavan glisant. În anul 1990 Teatrul Giuleşti îşi schimbă numele în Teatrul Odeon.

Teatrul ODEON este un teatru de repertoriu, cu o echipă stabilă de 32 de actori, 2 regizori și un scenograf. Sala Majestic are o scenă à l'italienne și o capacitate a sălii de 300 de locuri. De-a lungul timpului spectacolele teatrului au participat la numeroase turnee și festivaluri internaționale: în Marea Britanie cu spectacolul Richard III de Shakespeare, regia Mihai Măniuțiu (1994), la Bratislava, Slovacia cu spectacolul Bărbierul din Sevilla de Beaumarchais, regia Dinu Cernescu (1996), la Oldenburg, Germania (1996) cu La Țigănci, regia Alexander Hausvater, la Berlin (1999) și Hanovra (2000) cu spectacolul Saragosa – 66 de zile după Jan Potocki, regia Alexandru Dabija (1999), la Cairo, Egipt, cu spectacolul Teatru seminar după Petre Țuțea, regia Dragoș Galgoțiu, la Berlin cu spectacolul Frații de Sebastian Barry, regia Alexandru Dabija (2001), în Canada cu spectacolul Cumetrele de Michel Tremblay, regia Petre Bokor (2001). În 2003 De ce fierbe copilul în mămăligă după Aglaja Veteranyi, regia Radu Afrim, a participat la Journees Theatrales de Carthage, în Tunisia, iar în 2004 la Bienala de la Wiesbaden, Germania. În 2006, joi.megaJoy a fost prezentat în Ungaria, la Budapesta și Debrecen, iar Portretul lui Dorian Gray la Bruxelles, Belgia, iar în 2007, Un tango mas a fost invitat la Ierusalim, în cadrul Târgului Internațional de Carte, la Budapesta, la Bassano del Grappa (Italia), în cadrul Festivalului OperaEstate Festival Veneto, iar în 2008 la Madrid cu ocazia Săptămânii Teatrului Românesc. Tot în 2007, Ionesco - cinci piese scurte a fost prezentat la Paris la Theatre de La Huchette, iar Block Bach la Praga și Paris, în 2008 la Bruxelles și Atena, în 2010 la Poznan, Polonia, iar în 2011 la Berlin. În anul 2008, Șefele a fost prezentat la Madrid în cadrul Săptămânii Teatrului Românesc, Hamletmachine a fost invitat la Festivalul Internațional Shakespeare, Gdansk (Polonia), E doar sfârșitul lumii a fost invitat la Rennes, Franța în cadrul Festivalului Internațional de Teatru „Mettre en scene”, iar Spovedanie la Tanacu a fost prezentat la Paris, la sediul Ambasadei României. În anul 2009, același spectacol a fost invitat la Lodz (Polonia), în cadrul Festivalului Internațional al Pieselor Plăcute și Neplăcute.

Teatrul și spectacolele sale au obținut în: 1979 – Premiul pentru cel mai bun spectacol la Festivalul Internațional de Teatru de la Arezzo, 1991 și 1992 – Premiul de Excelență, 1993 – Teatrul Anului, 1994 – Premiul pentru cel mai bun spectacol în cadrul Festivalului Național de Teatru, 1995 – Premiul pentru cel mai bun spectacol în cadrul Festivalului Comediei Românești. În ultimii ani a primit numeroase premii la festivalurile de teatru de la Piatra Neamț, Brașov, Galați, Timișoara și Premii UNITER.

Deoarece unul dintre scopurile teatrului este și formarea tinerilor spectatori, se organizează săptămânal vizite ale teatrului urmate de jocuri teatrale pentru copii și tineri, în cadrul programului TEATRUL ȘI ȘCOALA.

Începând cu anul 2001, teatrul prezintă programul de SPECTACOLE LECTURĂ pe texte românești și internaționale din dramaturgia contemporană, urmate de discuții cu publicul.

În stagiunea 2001-2002 a debutat programul DANS LA ODEON, coordonat de coregraful Răzvan Mazilu, sub forma unor Gale Extraordinare desfășurate lunar. Datorită afluenței mari a publicului și a reacțiilor entuziaste a mass-media, acest proiect a continuat în stagiunea 2003-2004 cu trei premiere, fiind urmate de Portretul lui Dorian Gray dupa Oscar Wilde, regia Dragoș Galgoțiu. În perioada 2006 - 2008, programul a continuat cu premierele Un tango Mas, Block Bach, în regia lui Alexandru Dabija și Umbre de lumină.

Tot în stagiunea 2001-2002 a fost lansat proiectul TINERI REGIZORI, TEXTE CONTEMPORANE, destinat studenților sau tinerilor absolvenți ai academiilor de artă. În urma concursului, au fost realizate spectacole care au intrat în repertoriul curent: Alchimistul după romanul omonim al lui Paulo Coelho, regia Anca Maria Colțeanu, norway.today de Igor Bauersima, regia Andreea Vălean, Genocid sau Ficatul meu e fără rost de Werner Schwab, regia Sorin Militaru, Marisol de Jose Rivera, regia Alexandru Berceanu și Morți și vii de Ștefan Caraman, regia Ana Mărgineanu. În 2003 proiectul a continuat cu spectacolul De ce fierbe copilul în mămăligă după Aglaja Veteranyi, regia lui Radu Afrim, iar în 2004 cu spectacolul Chip de foc de Marius von Mayenburg, regia Felix Alexa. În 2009 concursul de proiecte a fost relansat, iar câștigătorii au fost Mariana Cămărășan și Alexandra Penciuc cu textul Iadul este amintirea fără puterea de a mai schimba ceva de Jonas Gardell și Alexandru Mihail cu piesa Blifat de Gabriel Pintilei.

În mai 2006, Teatrul Odeon a inițiat programul ARTE (American – Roumanian Theatre Exchange) în parteneriat cu Lark Play Development Center din New York. ARTE constă într-un schimb teatral între dramaturgii din România și Statele Unite, oferind posibilitatea acestora de a-și îmbunătăți calitatea pieselor și a traducerilor prin participarea la sesiuni comune de lucru, ateliere, întâlniri și rezidențe desfășurate la Teatrul Odeon și Teatrul Lark.

Tot în 2006 a fost lansat un nou program internațional, ODEON.ART, dedicat culturii și artei unei țări din spațiul european, care a debutat în același an cu Săptămâna Teatrului Maghiar și a continuat cu Săptămâna Teatrului Ceh, iar în 2008, Săptămâna Culturii Olandeze și Zilele Teatrului Polonez. În 2009 s-au desfășurat Zilele Culturii Israeliene.

Pe 23 septembrie 2010 s-a redeschis după 62 de ani, Sala Studio de la subsolul teatrului cu premiera Blifat de Gabriel Pintilei. Odeon Studio este o sală flexibilă și multifuncțională, podeaua formată din platforme modulare permițând organizarea spațiului de joc și amplasarea publicului în diverse variante.

GALERIE FOTO