de Pier Lorenzo Pisano, regia Zoltán Balázs (Ungaria)

Distribuția

Mama - Cătălina Mustață
Tatăl - Ioan Batinaș
Fiul - Silvian Vâlcu
Fratele - Eduard Trifa
Bunica - Paula Niculiță
Fata - Simona Popescu
Unchiul / Necunoscutul - Cezar Antal

Adaptarea și regia Zoltán Balázs (Ungaria)
Decorul Constantin Ciubotariu
Costumele Andrada Chiriac
Muzica și sound design Cezar Antal
Traducerea Florin Galiș

Turnee și festivaluri

Premii

Galerie foto

Fotografii de Mihaela Tulea

Data premierei: 12 iunie 2019
Durata spectacolului: 1h 35'
Afiș

Spectacolul beneficiază de traducere în limba engleză, la cerere.
Dacă sunteţi interesaţi, vă rugăm să ne anunţaţi la casa de bilete sau pe mail, cel mai târziu cu două zile înainte de data spectacolului.
Vă rugăm să verificați disponibilitatea traducerii înainte de a vă achiziționa biletele

 

Un fiu se întoarce acasă pentru a înfrunta o situație dificilă și sosirea sa pune în mișcare mecanismul familial, care a fost întotdeauna blocat. Mama, tatăl, bunica, unchiul, toți fac parte dintr-o conspirație bazată pe șantaj. Șantajul dragostei. Ce este cu adevărat familia? Cum se raportează ea la străini? Și mai ales, poți evada din ea, poți să îi supraviețuiești?

Piesa Pentru binele tău a câștigat Premiul Riccione-Tondelli în 2017. A fost prezentată ca spectacol lectură în mai multe orașe din Italia, la Teatr  Dramatyczny din Varșovia și Théâtre Ouvert din Paris, care a și publicat-o în colecția Tapuscrit. S-a lecturat, de asemenea, în deschiderea celei de-a 72-a ediții a Festivalului de la Avignon, în cadrul programului “Forum des Nouvelles Écritures Dramatiques Européennes”. A fost montată, în regia autorului, la începutul acestui an, la Teatro delle Passioni din Modena.

Pier Lorenzo Pisano s-a născut la Napoli, în 1991. Regizor și autor de scenarii și piese de teatru, a absolvit regia de film la Centro Sperimentale di Cinematografia din Roma. Filmul său de debut de scurt metraj As it is on earth a făcut parte din selecția celei de-a 71-a ediții a Festivalului de Film de la Cannes. Apoi și-a lărgit orizontul în scris, primind toate premiile importante de dramaturgie și scenaristică din Italia (Premiul Tondelli, Premiul Solinas, Premiul Hystrio). Piesele sale au fost traduse în engleză, franceză, română, cehă, poloneză și rusă. În 2019 a fost invitat într-o rezidență de scriere dramatică la Royal Court Theatre din Londra, pentru a-și scrie următoarea piesă.

Regizorul Zoltán Balázs, director al unuia dintre cele mai importante teatre independente din Budapesta, ”Maladype”, se află la a doua colaborare cu Teatrul Odeon, după ce a realizat anul trecut spectacolul Gardenia, multi-premiat la festivalurile de teatru din București și din țară, cu aceeași echipă de scenografi.

Zoltán Balázs este o prezență constantă la festivaluri și teatre din toată lumea – nu numai cu compania sa, ci și ca regizor. A montat în Statele Unite, Franța, Germania, Slovenia, Slovacia și România. Opera sa artistică versatilă și experimentând un nou limbaj teatral a fost distinsă cu numeroase premii.

Spectacolul Pentru binele tău este produs în cadrul proiectului european Fabulamundi. Playwriting Europe,  ediția a treia, co-finanțat prin programul Europa Creativă al Uniunii Europene 2017-2020.

Fabulamundi. Playwriting Europe: Beyond Borders? este un proiect de cooperare între teatre, festivaluri și instituții culturale din 10 țări europene (Italia, Franța, Germania, Spania, România, Austria, Belgia, Marea Britanie, Polonia și Cehia). Reţeaua urmăreşte să sprijine şi să promoveze dramaturgia contemporană în Europa, cu scopul de a consolida şi îmbogăţi activităţile şi strategiile profesioniştilor şi ale artiştilor care activează în domeniu, şi a oferi autorilor dramatici posibilităţi de conectare, întâlniri multiculturale şi dezvoltare profesională. 

În cadrul acestei ediții a proiectului, la Teatrul Odeon au fost realizate, până în prezent, trei spectacole lectură – Lullaby de Erika Galli și Martina Ruggeri (Italia), Tristețe și Melancolie de Bonn Park (Germania) și You say tomato de Joan Yago (Spania) și producția Gardenia de Elzbieta Chowaniec (Polonia).

Cronici

Aici nu plânge nimeni!,

Răzvana Niță, 4 iulie 2019

Orice întoarcere presupune o renunţare. Pentru câteva zile, un fiu se întoarce acasă. O face lucid, conştient, fără anestezie. Dar curând se va dovedi că asistăm de fapt, la o imposibilă întoarcere. Mama, Tata, Fratele, Unchiul şi Bunica sunt tot atâtea simboluri ale comunicării precare, formale, umbre ale unui trecut ce refuză să se cicatrizeze.

Mai multe detalii

Textul italianului Pier Lorenzo Pisano este un tip de recitativ cumplit pe tema singurătăţii „printre ai tăi”, o fascinantă aventură pe insula catastrofei, a intoleranţei şi a ireparabilului, un eseu dramatic despre irepresibila şi, în egală măsură, zadarnica revoltă.

Zoltan Balazs nu avea cum să rateze un asemenea pretext de spectacol. Regizorul ne propune un experiment în bună măsură parateatral, foarte expresionist, sincretic. E vorba, (ca şi în cazul excepţionalului „Gardenia” semnat de acelaşi regizor pe aceeaşi scenă de la Odeon) de o abordare artistică atipică, comentabilă dar viabilă. Ne situăm undeva între realism magic şi fior mitologic, o simbolistică acută, primordială, o evanghelie a imposibilei şi dureroasei ne-iubiri, un univers în care cuvintele ascund adevărul şi amplifică încrâncenarea, o tulburătoare solitudine, o spectaculoasă, deşi calmă, împlinire a nefericirii.

Metamorfoza decorului (felicitări Constantin Ciubotariu!), cromatica specială a costumelor (imaginate inspirat de Andrada Chiriac) ca şi viziunea asupra personajelor sugerează un spaţiu de frontieră, un purgatoriu al zbaterilor lăuntrice. Trecutul e încă prezent iar viitorul e tragicamente previzibil.

O arcă, o corabie cu ancora la purtător, care nu va supravieţui potopului. Pentru simplul motiv că furtuna nu este ceva exterior protagoniştilor naufragiaţi în propriile amintiri. Unchiul/Necunoscutul este un fel de spectru al unei paternităţi absente sau deficitare. Niciun porumbel nu va anunţa pacea şi seninul. Acasă, acolo unde „nu plânge nimeni”, catargul corabiei rătăcitoare va rămâne înfipt în mijlocul mesei, asemenea unui pumnal. Cina în familie e un priveghi, cel mai activ memento mori.

Fiecare actor din distribuţie este perfect asumat, coerent, concentrat, incandescent (evident, cele mai vizibil elaborate sunt personajele interpretate de Silvian Vâlcu, Paula Niculiţă, Cătălina Mustaţă, Ediard Trifa şi Simona Popescu). Împreună cu Ioan Batinaş şi Cezar Antal, aceştia developează sugestiv fiecare moment şi menţin o tensiune valoroasă pe tot parcursul spectacolului, ceea ce este în sine o performanţă absolut remarcabilă.

Să ne înţelegem, „Pentru binele tău” nu este un spectacol de teatru comod, la îndemână, general prizabil. Dimpotrivă. E solicitant, pe alocuri excesiv, extravagant, nu pentru „marele public”. Cei care sunt mai inerţioşi, care văd în teatru mai curând divertismentul decât mesajul creativ, personal, adesea egoist al concepţiei regizorale, se vor simţi într-o postură mai mult sau mai puţin inadecvată. Însă, cei care vor alege să mizeze pe propunerea lui Zoltan Balazs, să păşească liber de prejudecăţi şi temerar în acest univers deopotrivă vizual, acustic şi ideatic insolit, vor trăi o experienţă memorabilă. Cred că atât spectatorii cât şi profesioniştii teatrului au nevoie de asemenea „praguri”, încercări, provocări, care nu sunt – în fond – decât alte trasee către aceeaşi destinaţie finală: emoţie, empatie, dialog. Poate nefiind plasaţi pe pământul bătătorit al genului (comic, parodic, realist sau dramatic) şi al mijloacelor consacrate, ne va fi mai uşor să ne restartăm.

Indubitabil, mai apoi vom reveni la „ale noastre”, dar şocul ieşirii din normă – fie el şi ocazional – poate echivala cu o veritabilă terapie.

doimih

X